Bierbeek vraagt bemiddeling gouverneur over nieuw mobiliteitsplan voor Kessel-Lo

Bierbeek vraagt bemiddeling gouverneur over nieuw mobiliteitsplan voor Kessel-Lo

Bierbeek vraagt bemiddeling gouverneur over nieuw mobiliteitsplan voor Kessel-Lo

De gemeente Bierbeek vraagt aan de gouverneur om te bemiddelen met de stad Leuven. Bierbeek is het niet eens met het nieuwe mobiliteitsplan voor Kessel-Lo. De gemeente vreest dat het zelf veel meer verkeer gaat slikken, bijvoorbeeld in de Panoramalaan of de Koning Albertlaan, en ze vindt dat ze te weinig inspraak heeft gehad in het mobiliteitsplan voor het werd goedgekeurd op de gemeenteraad op 27 juni. Schepen van mobiliteit in Leuven David Dessers zegt dat er verschillende keren overleg is geweest met de buurgemeenten, ook met Bierbeek dus, en dat de stad Leuven ook nog altijd openstaat voor suggesties.  


Lees hieronder het officiele persbericht van de gemeente Bierbeek:


Het probleem van sluipverkeer op de Panoramalaan/Koning Albertlaan in  Bierbeek is nooit ontkend geweest, in het verleden niet en in het heden niet.  Daartoe zijn genoeg studies verricht. Onder meer een provinciale studie in 2007,  en recent nog een Leuvense studie op basis van floating car data in 2019. Het  gaat duidelijk om een stroom van ongewenst want ongepast verkeer uit de  ruimere regio en het Hageland over lokale ontsluitingswegen in Bierbeek naar  Leuven, naar het Researchpark Haasrode en naar het opritten- en  afrittencomplex E40.


In 2019 besliste Bierbeek via ANPR in de Panoramalaan/Koning Albertlaan een  slimme knip te installeren met een ruime perimeter van inwoners uit de  buurgemeenten die wel toegang zouden krijgen. Deze beslissing werd  gecontesteerd eerst door Lubbeek en daarna ook door Leuven. De Vlaams  minister van Binnenlandse Aangelegenheden heeft de beslissing dan vernietigd,  met als reden: “gebrek aan overleg en tegen het algemeen belang”.


Volgens gemeente Bierbeek zijn wij nu anno 2022 naar aanleiding van de  beslissing van de Leuvense gemeenteraad in dezelfde situatie beland maar dan  vice versa! 


Er is alleen op langdurig aandringen van de Bierbeekse schepen een informeel  online contact geweest op 9 februari jl. Tijdens dit contact werd het voorlopig  ‘Mobiliteitsplan Leuven, deelkern Kessel-Lo’ met kamers en circulatieplan en knips waaronder ook slimme knips voorgesteld. Op basis van een rekenmodel  zou de invoering van zone 30 alleen al in de ochtend tot 50% stijging van  verkeer op bepaalde punten op de Bierbeekse sluiproute bewerkstelligen. Er was  toen ook sprake van een knip in de Grensstraat weliswaar op middellange  termijn, na de herinrichting van de Leuvense Koning Albertlaan. Er werden twee  maatregelen voorgesteld die soelaas zouden kunnen bieden aan de te  verwachten toenemende verkeersdruk in Bierbeek. Namelijk de installatie van  een zone 30 in de Lange Lostraat en een éénrichting in die Lange Lostraat naar  de N2. Het betreft hier twee ingrepen op Leuvens/Lubbeeks grondgebied waar  Bierbeek totaal geen invloed of zeggenschap heeft. Er is dan door Bierbeek  gesteld dat men niet akkoord kon gaan met maatregelen opgenomen in het  voorlopig plan die dergelijk negatief gevolg zouden hebben.  


Op 14 juni werd – na aandringen van de gouverneur bij de stad – er effectief een  vergadering belegd waar een presentatie werd gegeven over het  ‘Deelmobiliteitsplan Kessel-Lo en Spaanse Kroon’ aan de aanwezige  vertegenwoordigers van Holsbeek, Bierbeek, Lubbeek en Boutersem. Dit overleg  was eerder een eenzijdige informatieverstrekking over de laatste versie van het  ondertussen licht gewijzigde circulatieplan. Het druiventrosmodel (kamers) blijkt  geschrapt te zijn. Er blijft wel nog een knip gepland in de Grensstraat na werken  in de Koning Albertlaan (binnen 3 jaar?). De gevolgen voor Holsbeek en Linden  blijken miniem.  Bierbeek vroeg toen het engagement van de stad dat het sluipverkeer verder  wordt opgenomen met de verschillende buurgemeenten, en vroeg om dit ook zo  in het mobiliteitsplan op te nemen. Bovendien vroeg Bierbeek aan de stad  Leuven om aanwezig te zijn op de AWV-startvergadering op 21 juni betreffende  een studie “tunnel/sluipverkeer”. En Bierbeek stelde uitdrukkelijk niet akkoord te  zijn met het voorliggende ontwerp mobiliteitsplan. 


Bierbeek heeft ondertussen kennis kunnen nemen van het ‘Deelmobiliteitsplan  Kessel-Lo en Spaanse Kroon, voorstel ter goedkeuring gemeenteraad 27 juni’  zoals toegestuurd per mail op 23 juni jl. en is van mening dat er totaal geen  oplossing is voor het bovenlokale sluipverkeer in Bierbeek, integendeel er wordt  toenemend verkeer verwacht omdat men op Leuvens grondgebied bepaalde  maatregelen neemt. En er is in het plan sprake van een zelf uitgevonden  categorisering van de Panoramalaan/Koning Albertlaan als een  “wijkontsluitingsweg B”, welke niet strookt met de eigenlijke feitelijke  categorisering, alsof men daardoor een grotere verkeersstroom op de sluiproute  zou kunnen duiden en verantwoorden. 


Bij deze protesteert Bierbeek tegen dit goedgekeurde plan. Bierbeek verwijst  naar een vroeger Leuvens voorstel (‘Verkeerscirculatieplan Kessel-Lo tussen  Diestsesteenweg en Tiensesteenweg’) in 2017 om een slimme knip in  Panoramalaan in Bierbeek én Ganzendries in Lubbeek mee te nemen in de  uitvoering van het Leuvense mobiliteits-/circulatieplan. Bierbeek eist ernstig en  constructief overleg als evenwaardige partner en de opmaak van een breder  stadsregionaal mobiliteitsplan.  

Gerelateerd nieuws

  • Feestlocatie Berkenhof in Bierbeek staat te koop voor 950.000 euro

    Feestlocatie Berkenhof in Bierbeek staat te koop voor 950.000 euro

  • Bierbeek zit al snel in een zetel tegen Tervuren-Duisburg en wint vlot (2-0): "Zo snel mogelijk terug in positie waar Bierbeek hoort"

    Bierbeek zit al snel in een zetel tegen Tervuren-Duisburg en wint vlot (2-0): "Zo snel mogelijk terug in positie waar Bierbeek hoort"

  • Woning in Bierbeek onbewoonbaar verklaard na uitslaande brand

    Woning in Bierbeek onbewoonbaar verklaard na uitslaande brand

  • Vijftiger uit Bierbeek krijgt in beroep geldboete van 4.000 euro omdat hij vos vangt met illegale klem

    Vijftiger uit Bierbeek krijgt in beroep geldboete van 4.000 euro omdat hij vos vangt met illegale klem

  • Veilige overstreekplaats op Tiensesteenweg in Bierbeek en nieuw fietspad aan Nieuwe Mechelsesteenweg in Leuven: AWV werkt op twee plaatsen tijdens herfstvakantie

    Veilige overstreekplaats op Tiensesteenweg in Bierbeek en nieuw fietspad aan Nieuwe Mechelsesteenweg in Leuven: AWV werkt op twee plaatsen tijdens herfstvakantie