Exact één jaar na dodelijk ongeval aan station: "Kleinere ingrepen beginnen effect te hebben, op langere termijn volgen structurele oplossingen"
Het is vandaag éxact één jaar geleden dat een vrouw van 27 om het leven kwam bij een verkeersongeval aan het station van Leuven. De vrouw wandelde waar het hoorde maar de buschauffeur had haar niet gezien. Ondertussen heeft de stad samen met De Lijn al enkele maatregelen genomen aan het busstation, zoals nieuwe markeringen. Nog deze legislatuur moet je eenvoudiger onder het Martelarenplein tot aan de bushalte kunnen wandelen en op nog langere termijn moet de kop van Kessel-Lo een definitief antwoord bieden.
Maatregelen
Exact een jaar geleden komt hier aan de bushaltes aan het station van Leuven een 27 jarige vrouw om het leven. Ze wordt iets over 17 u. gegrepen door een bus die vanuit de Bondgenotenlaan het busstation wil indraaien en overleeft de botsing niet. De buschauffeur blaast negatief en het slachtoffer loopt op het moment van de aanrijding in de voetgangerszone. Een spijtig ongeval, maar ook vandaag zijn er nog veel verkeersbewegingen. Het station van Leuven is dan ook de drukste bushalte van Vlaanderen. Na het ongeval hebben de stad en De Lijn wel het laden en lossen aan de kant van de cafés beperkt, in parking De Bond is een kiss & ride-zone om iemand snel op te halen of af te zetten. En de wegmarkering is vernieuwd.
Meningen verdeeld
"Ik vind het wel goed dat er groene paden zijn voor voetgangers", zegt een pendelaar.
"Ik vind dat de groene paden weinig gebruikt worden, dus ik weet niet of ze een verschil hebben gemaakt." Pendelaar
"Ik denk op zich dat het algemeen wel veilig is", zegt een andere reiziger. "Maar als je niet uitkijkt en je steekt gewoon over, dan kan het af en toe wel gevaarlijk zijn. De bussen rijden hier."
"Je hebt maar 2 ogen, maar eigenlijk zou je er 4 moeten hebben." Pendelaar
"Iedereen loopt hier kriskras door elkaar: fietsers, steps en de bussen. En iedereen doet zijn ding", legt ze uit. De meningen zijn verdeeld bij de mensen die we vandaag spreken.
Martelarenplein
Over ten laatste twee jaar wil de stad het Martelarenplein voor het station onder handen nemen. Dat wordt boven de grond vernieuwd, maar ook ondergronds liggen mogelijkheden. "Via de ondergrondse parking kan je onder de grond wandelen en vermijden dat je als voetganger over het Martelarenplein moet lopen", zegt Dirk Vansina (cd&v). "Maar we merken dat die doorgang eigenlijk niet zo heel veel gebruikt wordt omdat die niet goed zichtbaar is."
"We willen die doorsteek beter, aantrekkelijker en zichtbaarder maken, zodat die in de toekomst meer gebruikt zal worden." Dirk Vansina (cd&v), Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit

Kop van Kessel-Lo
Op nog langere termijn wil de stad samen met De Lijn ook bushaltes voorzien aan de Kop van Kessel-Lo zodat niet alle bushaltes samenkomen langs de kant van het centrum. Daarvoor is een Europese subsidie aangevraagd. Alle huizen langs de Kop van Kessel-Lo zijn ondertussen onteigend. Vanaf April worden daar 30 huizen gesloopt.