Bij een centrale busbaan zijn meer oversteekplaatsen nodig voor voetgangers, wat leidt tot meer risico's. Dat is niet het geval bij een busbaan die zich rechts van de rijbaan bevindt. De stad en het AWV verkiezen dan ook deze soort om mensen aan te moedigen om het openbaar vervoer te nemen. De busbanen zullen er op de drukste punten van de Diestsesteenweg komen en slimme verkeerslichten moeten ervoor zorgen dat de bus stipter rijdt.
Verder zetten Leuven en het AWV in op conflictvrije kruispunten en veilige fietspaden, zodat de zwakke weggebruikers zich veiliger kunnen verplaatsen. Toch zal er niet overal voldoende ruimte zijn voor een vrijliggend fietspad, en zullen fietsers een verhoogd fietspad moeten gebruiken. Op die punten zullen auto's hun snelheid moeten aanpassen.
Nu dit kader af is, kan het studiebureau van het AWV beginnen aan hun bijkomend onderzoek, alvorens hun voorontwerp af te maken. Nadien moet ook nog het nieuwe rioleringsontwerp opgemaakt worden. Die fase neemt nog enkele jaren in beslag, dus een concrete planning voor de werken is er voorlopig nog niet.
Toevoegen aan startscherm
Deze website heeft een app. Voeg deze toe aan je startscherm om hem te installeren.
1) Druk op de deelknop
2) Druk op 'Zet op beginscherm'