Herinrichting Diestsesteenweg: geen centrale busbaan, maar wel slimme verkeerslichten, verhoogde fietspaden en conflictvrije kruispunten

Herinrichting Diestsesteenweg: geen centrale busbaan, maar wel slimme verkeerslichten, verhoogde fietspaden en conflictvrije kruispunten

Herinrichting Diestsesteenweg: geen centrale busbaan, maar wel slimme verkeerslichten, verhoogde fietspaden en conflictvrije kruispunten

Er komt geen centrale busbaan op de Diestsesteenweg in Kessel-Lo. Het studiebureau van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft eerder de mogelijkheid onderzocht om bij de herinrichting van de steenweg een centrale busbaan aan te leggen, maar die piste bleek niet interessant.


Bij een centrale busbaan zijn meer oversteekplaatsen nodig voor voetgangers, wat leidt tot meer risico's. Dat is niet het geval bij een busbaan die zich rechts van de rijbaan bevindt. De stad en het AWV verkiezen dan ook deze soort om mensen aan te moedigen om het openbaar vervoer te nemen. De busbanen zullen er op de drukste punten van de Diestsesteenweg komen en slimme verkeerslichten moeten ervoor zorgen dat de bus stipter rijdt.


Verder zetten Leuven en het AWV in op conflictvrije kruispunten en veilige fietspaden, zodat de zwakke weggebruikers zich veiliger kunnen verplaatsen. Toch zal er niet overal voldoende ruimte zijn voor een vrijliggend fietspad, en zullen fietsers een verhoogd fietspad moeten gebruiken. Op die punten zullen auto's hun snelheid moeten aanpassen.


Nu dit kader af is, kan het studiebureau van het AWV beginnen aan hun bijkomend onderzoek, alvorens hun voorontwerp af te maken. Nadien moet ook nog het nieuwe rioleringsontwerp opgemaakt worden. Die fase neemt nog enkele jaren in beslag, dus een concrete planning voor de werken is er voorlopig nog niet.

Gerelateerd nieuws

  • Tienen wil verkeersovertredingen meer controleren, maar heeft te weinig middelen

    Tienen wil verkeersovertredingen meer controleren, maar heeft te weinig middelen

  • Landen plaatst trajectcontroles op drie verschillende plaatsen: "Maximumsnelheid van 50 km/u beter controleren"

    Landen plaatst trajectcontroles op drie verschillende plaatsen: "Maximumsnelheid van 50 km/u beter controleren"

  • Komende twee weekends geen treinen tussen Aarschot en Leuven: Infrabel werkt aan station van Wezemaal

    Komende twee weekends geen treinen tussen Aarschot en Leuven: Infrabel werkt aan station van Wezemaal

  • Groen-cd&v vreest hinder bij eenrichtingsverkeer in Haachtse Zoellaan: "Verkeer zal andere route door het centrum en langs scholen moeten nemen"

    Groen-cd&v vreest hinder bij eenrichtingsverkeer in Haachtse Zoellaan: "Verkeer zal andere route door het centrum en langs scholen moeten nemen"

  • Ongeveer 15% van de bestuurders rijdt te snel in Diest, Scherpenheuvel-Zichem en Kortenaken

    Ongeveer 15% van de bestuurders rijdt te snel in Diest, Scherpenheuvel-Zichem en Kortenaken