Leerlingen van VIA Tienen krijgen wiskundeles ... al zingend: "Rekenregels beter onthouden"
Al zingend wiskundige regels leren - ze doen het in de VIA in Tienen. Enkele leerlingen van het tweedejaar krijgen één keer per week tijdens hun les wiskunde bezoek van een leerkracht van de kunstacademie in Tienen. Zij brengt een creatieve twist aan de leerstof, bijvoorbeeld door de wiskunderegels in een liedje te gieten. De leerlingen vinden het leuk, en volgens de leerkracht zorgt het zelfs voor betere examenresultaten.
Minder abstract
"Da's a² + 2ab + b², ja da's dik oké", klinkt het in de klas. Charlotte Vandijck is leerkracht woord aan de kunstacademie in Tienen, maar één keer per week komt ze naar de klas hier in de Via om een creatieve draai te geven aan de wiskundeles. ""Zo kunnen de leerlingen op een meer creatieve manier met de leerstof omgaan", zegt ze. "Daardoor wordt het iets concreter en minder abstract.
"Op die manier kunnen ze via visualisatie of auditieve herhaling hun rekenregels beter onthouden." Charlotte Vandijck, Leerkracht Woord ART
Enthousiaste leerlingen
Vandaag steken de wiskunderegels in een muziekaal jasje, maar het kan ook een toneelstuk of technolied zijn. "Ik vind het veel leuker dan een normale les", klinkt het bij de leerlingen. "Het is nieuw, in plaats van gewoon wiskunde."
"Het is leuk, want je kan ook bewegen. En het is grappig om te horen en mee te doen." Leerling
"Het is leuker dan gewoon wiskunde, want je leert ook hoe je beter kan leren." Leerling
Beter onthouden
En 't is niet alleen leuk, volgens de wiskundeleerkracht heeft de creatieve aanpak ook echt effect.
"Ik heb aan de examens toch gemerkt dat het theoretisch gedeelte veel beter wordt onthouden." Liesbet Nagels, Wiskundeleerkracht
"De leerlingen kunnen de definities naadlozer zeggen", legt ze uit. "Dat komt door het feit dat we die elke vrijdag herhalen. Elke vrijdag komt dat terug, en dat liedje wordt regelmatig gedaan", klinkt het. "Ik vind het zeker een meerwaarde."