Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) wil nachtvluchten op Brussels Airport schrappen
Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke wil de nachtvluchten op termijn verbieden. Hij wil dat omdat de geluidshinder voor ernstige gezondheidsproblemen kan zorgen voor de 160.000 mensen in de omgeving van de luchthaven. Hij zegt ook dat er wel goed overlegd moet worden met alle partijen samen, zodat er geen jobs sneuvelen.
"Mijn conclusie is dat we die nachtvluchten inderdaad moeten verminderen, stelselmatig moeten verminderen." Frank Vandenbroucke (Vooruit), Federaal minister van Volksgezondheid
Depressie, hart- en vaatziekten en slaapverstoring. Het zijn maar enkele voorbeelden uit een lange lijst van mogelijke gezondheidsproblemen door geluidshinder van vliegtuigen. Maar liefst 160.000 mensen die in de omgeving van Brussels Airport wonen, lopen een verhoogd risico. Dat blijkt uit een studie van de Hoge Gezondheidsraad.
Minister Vandenbroucke is stellig: "Als mensen vaak overvlogen worden, zeker 's nachts, als dat met grote geluidshinder gepaard gaat dan is dat een hele slechte zaak. Dus mijn conclusie is dat we die nachtvluchten inderdaad moeten verminderen, stelselmatig moeten verminderen. De meest lawaaierige vliegtuigen eerst."
Op termijn moet er zelfs een totaal verbod komen op nachtvluchten tussen 11 u 's avonds en 7u 's ochtends. Natuurlijk betekent het afschaffen van die vluchten ook dat er heel wat jobs zouden sneuvelen.
"We moeten een evenwicht zoeken tussen tewerkstelling enerzijds, maar gezondheid anderszijds. Dat evenwicht veronderstelt dat je werkgelegendheid in de toekomst minder laat afhangen van dit soort nachtelijke activiteiten waarmee de gezondheid van honderdduizenden mensen eigenlijk geschaad wordt.", zegt Frank Vandenbroucke.
Eind maart heeft Vlaams minister van omgeving Zuhal Demir de vergunning van Brussels Airport verlengd. Daarin worden nachtvluchten al beperkt in de weekends: vanaf de zomer van 2026 mogen de luidste vliegtuigen niet opstijgen en landen van zaterdagavond tot maandagochtend tussen één uur 's nachts en vijf uur s' ochtends.
"Ik vind de omgevingsvergunning eigenlijk een gemiste kans om een echt nieuw evenwicht te zoeken tussen gezondheid en werkgelegenheid. Ik vind dat echt een gemiste kans, dus ik denk dat er moet gepraat worden over de toekomst van de luchthaven over een gezonde duurzame toekomst van de luchthaven. Er moet gepraat over een nieuwe ontwikkeling in Vlaams Brabant, minder afhankelijk van die nachtvluchten en ik denk dat de volgende Vlaamse regering dat moet aanpakken.", besluit Vandenbroucke.