Rode Kruis zoekt ongelukkige die meer dan 1.000 euro betaalde voor pleister: "We willen de persoon graag terugbetalen"

Rode Kruis zoekt ongelukkige die meer dan 1.000 euro betaalde voor pleister: "We willen de persoon graag terugbetalen"

Rode Kruis zoekt ongelukkige die meer dan 1.000 euro betaalde voor pleister: "We willen de persoon graag terugbetalen"

In Tienen betaalde iemand maar liefst meer dan 1.000 euro voor zijn of haar pleister van Het Rode Kruis, 100 keer meer dan de normale prijs van 10 euro dus. Volgens de medewerkers van het Rode Kruis gaat het om een vergissing, ze zijn dan ook op zoek naar de koper om de fout recht te zetten. Maar da's niet zo gemakkelijk, want behalve het uur en de locatie waar de pleister werd gekocht, hebben ze enkel een voornaam.

"Bij een betaalterminal worden de gegevens van de klant niet doorgestuurd" Peter Janssens, Voorzitter Rode Kruis Tienen

"We hebben dat zondagmorgen gezien, ergens rond half 11, dat er iemand meer dan voorzien betaald had. Zoals je hier op de lijst kan zien, iedereen betaalt mooi 10 euro, dat lukt perfect. Maar er was één uitzondering van meer dan 1000 euro. Dus we gaan op zoek naar de man of vrouw die dat betaald heeft. Voor alle zekerheid hebben we om veiligheidsredenen ook even zijn naam weggedaan.", zegt Peter Janssens, Voorzitter van het Rode Kruis in Tienen.

Een gulle weldoener, of toch een vergissing? Afgelopen weekend betaalde iemand tijdens de zondagsmarkt in Tienen wel héél veel voor zijn of haar pleister: meer dan 100 keer zoveel als de normale prijs. De medewerkers van het Rode Kruis merkten de fout later die dag op en willen die graag rechtzetten, maar de juiste persoon terugvinden, is niet zo gemakkelijk, want hij of zij betaalde via een betaalterminal.

"Bij een betaalterminal krijgen we enkel een voornaam en hooguit een technische referte. En daar houdt het op. Dus bij een betaalterminal worden de gegevens van de klant niet worden doorgestuurd.", aldus Janssens.

Bij een Payconic-betaling zouden de gegevens van de koper wél zichtbaar zijn. Bij het Rode Kruis hopen ze alvast dat de persoon zich aandient zodat ze de fout kunnen rechtzetten. En om mensen met slechte bedoelingen geen kans te geven, is het exacte bedrag hier in beeld toch even onzichtbaar gemaakt.

Voorzitter Janssens besluit: "De koper kent zeker het juiste bedrag. De eerste twee cijfers zijn juist, we weten zeker dat het meer dan 1000 euro was. De koper weet perfect welke twee cijfers daarbij horen. Anderzijds kent hij zijn eigen rekeninguitreksel. Daar mag hij een afdruk van meebrengen. Dan weten we wie het is."

Gerelateerd nieuws

  • Burgemeester Partyka geeft NMBS bevel om stationsgebouw van Tienen te stabiliseren: "Dwangsom van 5.000 euro per dag"

    Burgemeester Partyka geeft NMBS bevel om stationsgebouw van Tienen te stabiliseren: "Dwangsom van 5.000 euro per dag"

  • Gezinsdag met workshops en activiteiten voor kinderen in Vrijetijdscentrum Tienen

    Gezinsdag met workshops en activiteiten voor kinderen in Vrijetijdscentrum Tienen

  • Premier De Croo: "Spoorhub voor Suikerfabriek in Tienen zou goede zaak zijn"

    Premier De Croo: "Spoorhub voor Suikerfabriek in Tienen zou goede zaak zijn"

  • Meer dan 500 leerlingen leggen fietsexamen af in Tienen: "We stimuleren kinderen met de fiets naar school te komen"

    Meer dan 500 leerlingen leggen fietsexamen af in Tienen: "We stimuleren kinderen met de fiets naar school te komen"

  • N-VA voert actie aan Tiense school nadat Vlaamse vlag wordt afgenomen van leerling

    N-VA voert actie aan Tiense school nadat Vlaamse vlag wordt afgenomen van leerling