Stembus 24: AARSCHOT - Groot Lijsttrekkersdebat
Gwendolyn Rutten (Iedereen Aarschot), Nele Pelgrims (cd&v), Petra Vanlommel (Groen), Stef Van Calster (N-VA), en Nico Creces (Vlaams Belang) debatteren onder meer over leegstand, wonen en veiligheid in Aarschot. Ook de grote projecten zoals de aanleg van de Laaksite en het park Schoonhoven komen aan bod.
1. Leegstand
Deelgemeenten
Leegstand, het is een probleem waar de stad Aarschot al zes jaar tegen opbokst, maar voorlopig zonder resultaat. Volgens cijfers van dataexpert Locatus is het aantal leegstaande panden de voorbije zes jaar van 60 naar 97 panden gestegen. Daarnaast is ook het totale aantal panden met 28 gedaald. Volgens Gwendolyn Rutten en Stef Van Calster, die de voorbije zes jaar met hun partij in de meerderheid zaten, zijn er nochtans heel wat maatregelen genomen. Ze nuanceren dus.
“We moeten kijken naar de leegstand in het kernwinkelgebied, die is met 3 procent gedaald. We hebben maatregelen genomen om de leegstand aan te pakken, zoals de leegstandbelasting of de actie win-je-zaak”, zegt Van Calster.
“Vooral in de deelgemeenten, zoals in Rillaar zijn er een aantal zaken met grote oppervlakten gesloten”, vult Gwendolyn Rutten aan. “We moeten daar verder in investeren. Rillaar hoort voor een deel bij het kernwinkelgebied. Wij willen de versiering van de stad uitbreiden, binnen de eigenheid van een dorp, en dat zo mooi maken”, aldus Rutten.
“Er zijn ook deelgemeenten buiten het kernwinkelgebied.” Nele Pelgrims, cd&v
“Ik hoor u zeggen: Aarschot laten bruisen, maar Langdorp laten leven. Er zijn nog andere deelgemeenten. Mensen die in de Gijmel wonen, hebben het gevoel dat ze van u mogen blijven leven. Maar bruisen mogen ze van u niet”, aldus Pelgrims.
Mobiliteit
Groen en Vlaams Belang vinden dat de mobiliteit in het stadscentrum een grote invloed heeft op de leegstand in het kerngebied.
Groen-lijsttrekker Petra Vanlommel pleit er dan ook voor om het doorgaand verkeer uit het stadscentrum te weren. Dat zorgt ervoor dat er geen auto’s meer voor winkeletalages geparkeerd zijn, wat mensen sneller naar een winkel lokt. Volgens Groen kan dat door ANPR-camera’s met nummerplaatherkenning te plaatsen. Zo kunnen bestuurders die niet in het centrum horen de omleiding volgen. Inwoners, aannemers, handelaars en minder mobiele mensen mogen volgens het plan van Groen wel nog naar het stadscentrum rijden.
Dat is onhaalbaar volgens N-VA, ondenkbaar voor Vlaams Belang. Nico Creces vindt dat de auto zeker een plaats heeft in het centrum van Aarschot, en pleit vooral voor minder trajectcontroles. “Dat is een no-go”, besluit Creces.
Lokaal kopen
Volgens cd&v-lijsttrekker Nele Pelgrims koopt het bestuur zelf ook te weinig lokaal.
“Er zit geen stukje lokaal in de aanbestedingen van de stad, er zijn geen eigen raamovereenkomsten. Daardoor missen we een lokale toets.” Nele Pelgrims, cd&v
“Als je lokaal koopt, dan kunnen je handelaars meer verdienen. Dat zorgt ervoor dat er minder panden zullen leegstaan. De stad koopt ook maar bij één landbouwer fruit, en die man zetelt in de gemeenteraad. Ik denk dat we nog andere boeren iets kunnen laten bijverdienen door meer lokaal te kopen”, aldus Pelgrims.
“Als dat meer kan binnen de regels van de overheid, graag”, zegt Gwendolyn Rutten. “Maar we doen dat al zoveel mogelijk, zo gaan we bij cadeaus van het stadsbestuur bijvoorbeeld altijd naar lokale handelaars. Chocolade kopen we altijd bij een Aarschotse chocolatier”, aldus Rutten.
“Het verbaast mij dat mevrouw Pelgrims zo hard inzet op vlak van lokaal winkelen”, reageert Stef van Calster (N-VA). “De voormalige schepen van lokale economie en het nummer vier op de lijst van cd&v maakt op sociale media reclame voor een drukker uit Herenthout. Al het reclamemateriaal van N-VA Aarschot is in onze stad gedrukt”, klinkt het bij Van Calster.
“Begin met het goede voorbeeld te geven in de politiek, alvorens mensen iets op te leggen.” Stef Van Calster, N-VA
“Het moet ook mogelijk zijn, zowel in tijd als in aanbod”, zegt Pelgrims.
Leegstandbelasting
Petra Vanlommel vindt daarnaast ook dat de leegstandbelasting te laag is. “Die zou ook na zes maanden al geheven mogen worden”, zegt Vanlommel. “De panden zijn niet kwaliteitsvol, het sanitair is bedroevend. Verhuurders hebben ook hun steentje bij te dragen. Leegstandtaks is één manier, maar we moeten er ook voor zorgen dat er in bepaalde gebieden minder belastingen betaald moeten worden. Dan moet dat geld wel geïnvesteerd worden in de panden”, zegt Vanlommel.
“Gericht de belastingen verlagen is interessant.” Gwendolyn Rutten, Iedereen Aarschot
“Zo kan je heel gericht bepaalde buurten verder ontwikkelen, en daar meer startende ondernemers aantrekken”, zegt Rutten. “Maar wat de leegstandbelasting betreft, moeten de verhuurders eerst één jaar op zo’n inventarislijst staan vooraleer ze worden belast. Dat is zo door de Vlaamse regelgeving vastgelegd. We moeten die eerste heffingen nog uitsturen, de belasting is vrij streng en stijgt exponentieel. Het tweede jaar bedraagt de belasting het dubbele, over drie jaar is dat het driedubbele. Dat gaat behoorlijk snel”, legt Rutten uit.
“Een leegstandtaks moet de verhuurder aanzetten om de huurprijs te verlagen”, reageert Pelgrims. “We moeten geen mensen sanctioneren. We moeten de prijzen zo laag maken, zodat mensen gemakkelijker kunnen huren”, besluit Pelgrims.
2. Wonen
Woonproject De Torens
Er komen 250 nieuwe appartementen en 8000 m2 aan handelsruimte in het nieuwe woonproject De Torens. Maar het blijkt uit ons debat dat het niet gemakkelijk is om die handelsruimte in te vullen in Aarschot.
“Er zijn al een aantal panden ingevuld, en er is een contract gesloten met een buurtsupermarkt. We proberen om ook de grotere panden in te vullen, liefst met grotere winkels. Dat kan Aarschot gebruiken. Daar mag een mix komen, maar het wordt een uitdaging”, geeft Rutten toe.
Een uitdaging, want de handelsruimte aan het Kapitein Gilsonplein is ook geen succes.
“Dat klopt”, zegt Stef Van Calster. “Die twee projecten zijn in de vorige bestuursperiode opgezet. Wij moeten daarmee aan de slag. Bij De Torens liggen er mogelijkheden, maar de huurprijzen moeten laag genoeg zijn. Daar ben ik bang voor, want ik hoor dat de prijzen hoog liggen. Maar het is een ontwikkeld gebied, dat kansen biedt aan onze stad”, aldus Van Calster.
“Een winkelpand hoeft niet per se een winkel te zijn. Er kunnen daar ook mensen met een vrij beroep aan de slag gaan.” Nele Pelgrims, cd&v
“We hebben die vroeger geweerd, maar het kan ook handig zijn om daar een dokter, een notaris of een kapper te hebben”, vult cd&v-lijsttrekker Pelgrims aan.
Groene ruimte
“We zijn op onze honger blijven zitten bij woonproject De Torens. Daar staat één schaamboom, dat is hallucinant. Er is niets voorzien van deelmobiliteit, dat is niet meer van deze tijd.” Petra Vanlommel, Groen
Daarnaast vindt Vanlommel het erg belangrijk dat er bij elk project een projectwijzer wordt opgesteld. “Zo is de impact van het project onder meer op vlak van het klimaat, de biodiversiteit en de inclusiviteit veel beter te zien”, aldus Vanlommel.
Gwendolyn Rutten geeft toe dat er bij woonproject De Torens te weinig plaats is voor groene ruimte. “Ze waren al aan het bouwen op het moment dat wij begonnen met besturen. Maar we hebben wel de Orleanstoren versneld vernieuwd. Het park is volledig aangelegd, en je kan nu ook op de toren”, aldus Rutten.
“Er mogen wat minder stenen, en wat meer groen worden aangelegd.” Gwendolyn Rutten, Iedereen Aarschot
Bouwlagen
N-VA pleit voor een maximum van vier bouwlagen in het centrum van Aarschot. Volgens cd&v en Iedereen Aarschot kan dat wel hoger in de stationsbuurt. Voor Groen moet er geen maximumaantal bouwlagen komen, maar moet wel naar de omgeving gekeken worden. Aan de hand van de projectwijzer kan de impact op de omgeving onderzocht worden, zonder vaste regels.
“De stationsomgeving moet beter ontwikkeld worden. Er kunnen daar studentenkamers komen, of zelfstandigen kunnen daar intrekken.” Nele Pelgrims, cd&v
Nico Creces wil ervoor zorgen dat mensen die met de trein in het station aankomen, ook de weg vinden naar het centrum van Aarschot.
Ook in Ourodenberg komt er een nieuw woonproject. In een doodlopende straat komen er 11 nieuwe appartementen en drie penthouses, in totaal komen er zo drie bouwlagen.
“Ourodenberg maakt voor mij ook deel uit van het centrum. Dat is de stad die uitbreidt”, zegt Rutten. “Daar moet ook meer infrastructuur komen voor jonge gezinnen, zoals een chirolokaal”, aldus Rutten.
“In de andere deelgemeenten moeten er geen appartementen bijkomen. Dorpen moeten dorpen blijven.” Gwendolyn Rutten, Iedereen Aarschot
“Het is raar om te horen dat Ourodenberg plots bij de stad hoort. Er is de voorbije legislatuur geen sportaccommodatie of infrastructuur voor evenementen ontwikkeld in de deelgemeenten”, zegt Pelgrims.
“Eén euro voor de stad, is voor ons ook één euro voor de deelgemeenten.” Nele Pelgrims, cd&v
Toekomstgericht renoveren
“In Ourodenberg en in de Gijmelbergwijk moet er meer ingezet worden op betaalbaar wonen. Collectieve renovaties zijn daar een oplossing, ook het verhogen van het aantal bouwlagen kan daar voor ons als de impact op de buurt niet te groot is”, zegt Vanlommel.
“Aarschot hinkt fel achterop op vlak van collectieve renovaties. Er moet toekomstgericht gerenoveerd worden, zodat er ter plaatse energie geproduceerd wordt. Die kan op wijkniveau worden opgeslagen.” Petra Vanlommel, Groen
“Er lag voor deze legislatuur geen enkel zonnepaneel op een publiek gebouw. Ondertussen liggen er onder meer op het dak van het zwembad en de Stadsfeestzaal. Daar zijn we toekomstgericht bezig”, reageert Rutten. “Voor het eerst hebben we renovaties uitgevoerd in de Gijmelbergwijk. Die woningen worden gerenoveerd. Dat is nodig, want die voldoen niet meer”, zegt Rutten.
3. Grote projecten
Er zijn al heel wat grote projecten voor de komende jaren aangekondigd in Aarschot. Bijvoorbeeld de Laaksite, het sportcomplex van de toekomst zeg maar.
Laaksite
“23 miljoen euro, waarvan 17 miljoen voor een sporthal, vinden wij ontzettend veel.” Nele Pelgrims, cd&v
Klopt niet, zegt Van Calster. Hij vindt dat de stad er zo snel mogelijk aan de slag moet gaan. Hij geeft toe dat het over een groot project gaat, dat veel kost, maar die kost wordt afgeschreven op 30 jaar. Ook dat er een verkeersprobleem zou ontstaan, ontkent hij.
“Mochten wij de keuze hebben, zouden we meer hebben ingezet op de deelgemeentes. Die site kost ons 766 euro per inwoner. Dat heeft een ontzettende impact op onze belastingschuld”, vult Pelgrims aan. “De Laaksite zou met cd&v misschien kleiner zijn, maar ook goedkoper. Bovendien creëer je daar nu een verkeersinfarct”, aldus Pelgrims.
“Er is al twintig jaar gediscussieerd over dat project. Nu er eindelijk een vergunning en een plan klaarligt, willen jullie het opnieuw met tien jaar uitstellen. Dan breekt mijn klomp.” Gwendolyn Rutten, Iedereen Aarschot
Begroting
“We leven boven onze stand.” Nele Pelgrims, cd&v
“Niet alle uitgaven zijn begroot”, vult Pelgrims aan. Ook Vanlommel gaat akkoord. “We hebben zicht op de aankoopprijs bij Park Schoonhoven, maar niet op de exploitatiekosten. Daar hebben we nog niets van gezien. Daar maken we ons zorgen over. Want door die samenloop van projecten, is er de komende legislatuur minder beleidsruimte. Wij zouden onze middelen meer in scholen investeren”, aldus Vanlommel. Ook Nico Creces maakt zich zorgen over de exploitatiekosten van alle aangekondigde projecten.
“Steden en gemeenten zijn de enige overheden in ons land, die niet onbeperkt schulden mogen maken.” Gwendolyn Rutten, Iedereen Aarschot
“We zijn financieel gezond”, vult Rutten aan. “Er is jarenlang te weinig geïnvesteerd in Aarschot. Je kan het ons niet kwalijk nemen dat we die beleidsruimte gebruiken met een sportsite en een recreatiedomein. In een stad die groeit, heb je dat nodig”, aldus Rutten.
“Wij zijn een koele minnaar van al die projecten”, reageert Creces (Vlaams Belang).
“Als je als stad een chronische achterstand hebt op vlak van riolering, investeer daar dan in.” Nico Creces, Vlaams Belang
“Onze schuldgraad is van 48% in 2023 naar 80% in 2026 gestegen, dan zitten alle grote projecten mee in de begroting”, reageert Van Calster. “Dat is hoog, maar dat kan weer zakken. We krijgen weer subsidies, onder meer uit het gemeentefonds. Daar krijgen we bovengemiddeld veel geld van”, aldus Van Calster.
“De schuld is op dit moment 30 miljoen euro, daar komt nog 23 miljoen euro bij voor de Laaksite. Schoonhoven gaat over 2,5 miljoen euro. Je wel moet de cijfers eerst kennen”, stelt Rutten.
“Ik heb begrepen dat cd&v Schoonhoven gaat verkopen als jullie aan de macht komen.” Gwendolyn Rutten, Iedereen Aarschot
“Nee, het project mag iets kleinschaliger waarbij we meer inzetten op zachte recreatie”, reageert Pelgrims. “We moeten een aantal projecten gaan herbekijken, want we gaan van een schuld van 1000 euro per persoon, naar een schuld van 2000 euro per persoon in 2026”, aldus Pelgrims.