Stembus 24: OUD-HEVERLEE

Stembus 24: OUD-HEVERLEE

Stembus 24: OUD-HEVERLEE

Bekijk hier onze uitzending over de gemeenteraadsverkiezingen in Oud-Heverlee met lijsttrekkers Bart Clerckx (Club CD&V), Patrice Lemaitre (PRO OH), Francis Van Biesbroeck (N-VA) en Mattias Bouckaert (Samen).

In 2018 is N-VA met 28% van de stemmen de grootste partij in Oud-Heverlee. Toch belandt N-VA in de oppositie. CD&V, Groen en SP.A plus gaan met elkaar in zee en vormen een coalitie. Open VLD neemt plaats naast N-VA op de oppositiebanken.

Kandidaten

Vandaag bestaat Open VLD niet mee, wel PRO OH. Dat is een partij die heel wat mensen met een verschillende politieke achtergrond samenbrengt.

“PRO OH is een lokale dorpspartij met onafhankelijken, Open Vld’ers, voormalige N-VA’ers,… We zijn onafhankelijk van de nationale partijpolitiek en we gaan echt voor Oud-Heverlee.” Patrice Lemaitre, PRO OH

In 2018 was N-VA de grootste partij, maar uiteindelijk moest ze toch van de zijlijn toekijken. Bij de komende verkiezingen heeft de grootste partij meteen het heft in handen.

“Voor ons komen die nieuwe reglementen misschien zes jaar te laat, het had beter zes jaar geleden geweest”, lacht N-VA-lijsttrekker Francis Van Biesbroeck. “We gaan er wel heel hard voor werken om opnieuw de grootste partij te worden”, aldus Van Biesbroeck.

Wel in de meerderheid afgelopen legislatuur: Groen en Vooruit. Zij komen nu samen op, ook onder die naam.

“We hebben de voorbije jaren goed samengewerkt”, legt Mattias Bouckaert uit.

“We hebben gemerkt dat we dezelfde dingen belangrijk vinden: een warm, sociaal en duurzaam beleid.” Mattias Bouckaert, Samen

“Het leek ons logisch om de krachten te bundelen, en ons daarbij te laten versterken door onafhankelijken met dezelfde goesting en hetzelfde engagement”, aldus Bouckaert.

Naast Groen en Vooruit zat natuurlijk ook CD&V in de meerderheid. Adri Daniëls begon de eerste drie jaar als burgemeester, Bart Clerckx nam over. Vandaag trekt Clerckx de lijst van Club CD&V. Volgens hem heeft het gemeente bestuur veel gerealiseerd.

“We hebben het woonzorgcentrum De Kouter gebouwd, zodat inwoners in onze gemeente opgevangen kunnen worden”, zegt Clerckx. “Het Zoet Water hebben we opgewaardeerd na tientallen jaren van achteruitgang en verloedering. En ook voor bepaalde grote wegen zoals de Waversebaan hebben we al een grote inspanning gedaan”, aldus Clerckx.

Zone 30

Het gemeentebestuur voerde deze legislatuur op heel wat plaatsen een zone 30 in. Later werden die zones 30 ook nog uitgebreid. Het is niet meteen de bedoeling om de zone 30 actief te controleren. Voer voor discussie, volgens PRO OH moet de zone 30 herbekeken worden.

HERBEKIJK: Reportage over zones 30 in Oud-Heverlee (13/03/2023)


“Wij zijn niet tegen zone 30, vooral niet in kernen, woonstraten of schoolomgevingen”, stelt PRO OH-lijsttrekker Patrice Lemaitre duidelijk. “Maar er zijn ook heel wat zones 30 op doorgangswegen. Die zijn te lang, worden niet gerespecteerd en niet gehandhaafd”, aldus Lemaitre. Volgens hem is het gevaarlijk dat de zone 30 niet gehandhaafd wordt. Hij denkt dat dat ervoor gaat zorgen dat bestuurders de zone 30 ook niet gaan respecteren op plaatsen waar die wel nodig zijn.

“Ons plan is om de zones 30 op de doorgangswegen in te korten.” Patrice Lemaitre, PRO OH

En da's ook het plan van N-VA.

“Honderden meters voorbij de schoolomgeving gaat de zone 30 zijn doel voorbij. Dat is een echte ergernis in onze gemeente”, zegt Van Biesbroeck.

“Anders gezegd: we wonen niet in Leuven, we wonen in een landelijke gemeente.” Francis Van Biesbroeck, N-VA

Club CD&V-lijsttrekker Bart Clerckx vindt wel dat de zone 30 in de woonstraten moet blijven. Op andere punten, is hij bereid om ze te evalueren. “Ik geef toe dat sommige zones 30 misschien te lang zijn. Dat zie je omdat het moeilijk te handhaven is. We gaan die terug korter maken of de weg aanpassen zodat het logischer lijkt dat er een zone 30 is”, aldus Clerckx.

Samen is dan inderdaad weer voorstander van dat laatste.

“Waar autobestuurders en fietsers de weg delen, vinden wij een maximumsnelheid van 30 km/u de logische keuze. We moeten wel meer doen dan een bord langs de weg hangen. We moeten de inrichting van de straten aanpassen zodat het logisch voelt om daar 30 km/u te rijden”, aldus Samen-lijsttrekker Mattias Bouckaert.

Beekstraat

Naast de zone 30 is er nog een belangrijk mobiliteitsthema in Oud-Heverlee. De Beekstraat in Sint-Joris-Weert. Het gemeentebestuur maakte daarvan een eenrichtingsstraat.

“We hebben twee studiebureaus naar dat vraagstuk laten kijken, en ze kwamen allebei tot dezelfde conclusie: eenrichtingsverkeer is de beste optie.” Mattias Bouckaert, Samen

“Dat brengt rust en duidelijkheid voor jonge fietsers, en geeft voetgangers ruimte. Dus wij verdedigen die keuze”, zegt Bouckaert. “Dat mag wel niet stoppen bij de Beekstraat, want er is ook impact op de omliggende straten. De Kauwereelstraat is al heringericht. We moeten ook de Stationsstraat en -plein opnieuw inrichten, zodat het een leefbare, fijne straat wordt”, aldus Bouckaert.

HERBEKIJK: Reportage over Beekstraat in Sint-Joris-Weert (17/09/2024)


Ook Club CD&V blijft erbij dat het een goed idee was om de Beekstraat eenrichting te maken. Volgens PRO OH moet de Beekstraat dan weer opnieuw een tweerichtingsstraat worden. N-VA wil een tussenoplossing.

“Wij willen van de Beekstraat opnieuw een tweerichtingsstraat maken van de Delhaize tot aan het spoor. De rest blijft dan eenrichting, met een maximumsnelheid van 30 km/u." Francis Van Biesbroeck, N-VA


Wonen

Oud-Heverlee is een plattelandsgemeente en wil dat ook blijven. Toch is de vraag naar woningen groot. Een moeilijke evenwichtsoefening.

“We hebben nu een beleidsmatig plan gemaakt, dat heel duidelijk afspreekt waar de dorpskern is, waar je mag verdichten, hoe hoog je mag bouwen en waar percelen kunnen worden opgedeeld.” Bart Clerckx, Club CD&V


“Dat zijn heel duidelijke voorwaarden om tegemoet te kunnen komen aan de vraag naar meer woningen, en toch het landelijke karakter kunnen bewaren. Want hoe meer je uit de dorpskern gaat, hoe minder je mag verdichten”, aldus Clerckx.

Later moet dat beleidsplan dan in een ruimtelijk uitvoeringsplan of een gemeentelijke verordening gegoten worden. Bij PRO OH zijn ze geen fan van de verdichtingsplannen in de kernen.

“Wij willen geen voorstad worden van Leuven.” Patrice Lemaitre, PRO OH

“Wij zijn niet te vinden voor het beleid van de meerderheid, dat sterk wil verdichten in de kernen”, legt Lemaitre uit. Volgens hem zijn er in de dorpskern appartementen tot drie verdiepingen hoog toegelaten, terwijl hij beweert dat de meerderheid buiten de kernen bouwrechten wil afnemen. “Wij willen als PRO OH in de kernen woningen op kleine percelen toelaten en het aantal locaties voor appartementen sterk beperken”, aldus Lemaitre.

Sporthal of cultureel centrum?

En dan zijn er nog de Zoete Waters. Die moeten de komende jaren nog verder een metamorfose ondergaan. Er kwamen onder andere al een paviljoen, een speeltuin en een skatepark. Parkeerplaatsen verdwenen dan weer. De gemeente kocht ook enkele terreinen aan. De vraag is wat er daar gaat komen.

“Wij willen op Oud-Heverlee inzetten als buitensportgemeente.” Mattias Bouckaert, Samen

“Er is een goede onthaalinfrastructuur nodig voor buitensporters, er mag een Finse piste komen en we zouden daar ook graag een zwemvijver zien. We geloven dat het landschappelijk klopt, en dat het een fijne ontmoetingsplek kan worden”, zegt Boeckaert.

De vraag is of er ook een sporthal moet komen. Dat kost veel geld én het gemeentebestuur heeft ook plannen om de Roosenberg stevig onder handen te nemen. Keuzes dringen zich dus misschien wel op, maar bij PRO OH kiezen ze in de eerste plaats voor de nieuwe sporthal.

“Wij hebben als enige partij in Oud-Heverlee een berekend investeringsprogramma, waarbij we voldoende fondsen hebben voorzien voor de sporthal”, zegt Lemaitre. “We hebben er vertrouwen in dat die sporthal er kan komen zonder de steun van een privépartner, zoals andere partijen dat wensen”, besluit Lemaitre. Volgens hem heeft een nieuwe sporthal een grotere toegevoegde waarde dan een nieuwe Roosenberg.

PRO OH voorziet dan weer vooral kleine ingrepen aan de Roosenberg in plaats van een grondige renovatie. Geen optie volgens Club CD&V.

“We moeten gaan voor de sporthal én de Roosenberg, maar we moeten kijken naar externe partners.” Bart Clerckx, Club CD&V

HERBEKIJK: Reportage met plannen voor zaal Roosenberg (18/04/2024)


“Naast de bouwkosten, kost ook het onderhoud geld. Dat zijn allemaal verdoken kosten”, aldus Clerckx.

Ook N-VA wil beiden en ook zij denkt aan een private uitbater voor de sporthal.

“We zouden misschien wel een samenwerking kunnen vastleggen voor die sporthal, bijvoorbeeld met Sportoase”, legt Francis Van Biesbroeck uit. Hij zegt wel dat daar nog geen duidelijkheid over is, en er nog heel wat pijnpunten zijn.

En nog één van de pijnpunten is de parking rond de Zoete Waters. Ook daarover verschillen de partijen van mening. Kortom, veel op til aan de Zoete Waters en Oud-Heverlee in het algemeen. Aan de inwoners om te kiezen welke partij haar plannen mag uitvoeren.

Noot van de redactie: Na het opnemen van deze reportage kwam er toch nog een extra partij bij in Oud-Heverlee, RED Oud-Heverlee van ex-burgemeester Alexander Binon.

3 stellingen voor elke lijsttrekker

Gerelateerd nieuws

  • Abdij van Vlierbeek lanceert eigen brood en kaas: "De monniken maakten hier jaren geleden al brood en kaas, nu doen we dat opnieuw"

    Abdij van Vlierbeek lanceert eigen brood en kaas: "De monniken maakten hier jaren geleden al brood en kaas, nu doen we dat opnieuw"

  • Zoetwaterpark in Oud-Heverlee tijdelijk niet toegankelijk tijdens weekdagen

    Zoetwaterpark in Oud-Heverlee tijdelijk niet toegankelijk tijdens weekdagen

  • Openbaar onderzoek gestart naar omgevingsvergunning voor herinrichting Zoet Water Oud-Heverlee

    Openbaar onderzoek gestart naar omgevingsvergunning voor herinrichting Zoet Water Oud-Heverlee

  • Weertse Dreef vanaf zaterdag 24/08 afgesloten voor onthardingswerken

    Weertse Dreef vanaf zaterdag 24/08 afgesloten voor onthardingswerken

  • Dieven maken voor duizenden euro's buit bij Aldi Haasrode, klant rent dieven achterna om nummerplaat te noteren

    Dieven maken voor duizenden euro's buit bij Aldi Haasrode, klant rent dieven achterna om nummerplaat te noteren