Stembus 24: TIENEN - Groot Lijsttrekkersdebat
Elias Cool (Vlaams Belang), Jonathan Holslag (Durf), Nele Daenen (Tienen Anders), Katrien Partyka (cd&v/Tienen VRT), Bram Delvaux (Open Vld), Ine Tombeur (N-VA Plus) en Tom Roovers (Groen) debatteren onder meer over de netheid en het onderhoud, mobiliteit, economie en handel in Tienen. Maar ook over grote projecten zoals de renovatie van het station van Tienen en over het masterplan ‘Stadshart’.
1. Netheid en onderhoud
Uit een bevraging in 2019 blijkt dat de netheid en het onderhoud in Tienen een groot probleem is. Ook uit de Stadsmonitor van vorig jaar blijkt dat slechts de helft van alle Tienenaars vindt dat het centrum van de stad er proper bijligt. Het is dus één van de grootste actiepunten in de Suikerstad. Ondanks enkele maatregelen lijkt het probleem nog niet volledig opgelost.
Investeringen
“Je moet dat in het beleid aanpakken, voldoende financiële middelen vrijmaken en over voldoende mankracht beschikken. Dat is niet altijd goed gelukt.” Tom Roovers, Groen
Volgens Roovers is er dringend nood aan een extra veegwagen en meer gemeentepersoneel om de stad proper te houden. Daar zijn wel extra middelen voor nodig. Die zijn voorzien in het partijprogramma van Durf. Lijsttrekker Jonathan Holslag wil 500.000 euro extra vrijmaken om de stad proper te houden. Met dat geld moeten en de nieuwe veegwagen en de gemeentearbeiders betaald worden.
Ook de voorbije legislatuur is er al heel wat geïnvesteerd om te stad net te houden. De bedrageb zijn volgens Katrien Partyka in enkele jaren tijd gestegen van 1,5 miljoen euro naar 3 miljoen euro. Met dat geld zijn er extra zitmaaiers en een veegwagen gekocht. Toch zal er volgens haar ook de komende legislatuur verder in netheid geïnvesteerd moeten worden, want bijna de helft van de personeelsleden van de technische dienst zijn bijna op pensioengerechtigde leeftijd.
Ook Open Vld-lijsttrekker Bram Delvaux kan zich vinden in dat voorstel, al wil hij zich toch vooral richten op het aantrekken van nieuw personeel. Hij ijvert ervoor om het centrum elke maand minstens één keer te vegen. Dat is volgens hem vooral in het handelscentrum hoognodig, anders komen er geen klanten of toeristen naar Tienen.
Sluikstorten
Ook sluikstorten is een aanhoudend probleem in de Suikerstad, al heeft het stadsbestuur de afgelopen legislatuur wel camerabewaking geïnstalleerd in Tienen. Wie betrapt wordt op sluikstorten, krijgt voortaan ook een GAS-boete. Dat werkt, zegt Katrien Partyka (cd&v/Tienen VRT).
Voor Elias Cool, lijsttrekker van het Vlaams Belang in Tienen, gaan die maatregelen nog niet ver genoeg. Hij wil sluikstorters strenger bestraffen. Daarnaast vindt hij ook dat de stad de klachten van haar inwoners beter moet aanpakken. Gebeurt dat niet, wil hij de stad een boete opleggen. Zo wil hij een minimale dienstverlening garanderen.
“We kunnen niet vragen aan de Tienenaar dat zij voor hun eigen deur vegen, als je ziet dat bepaalde mensen ermee wegkomen. Zij sluikstorten in groene gebieden of naast de glasbol, maar worden niet bestraft.” Elias Cool, Vlaams Belang
Ook Ine Tombeur (N-VA) wil nog meer camera’s plaatsen en personeel aanwerven om de sluikstorters te betrappen. Ook wil ze boetes blijven innen en veelplegers strenger straffen. “Maar ik zie heel wat programmapunten uit 2018 opnieuw terugkomen in de programma’s van verschillende politieke partijen. Misschien moeten we nadenken over een beleidsakkoord”, klinkt het bij Tombeur. “Met de nieuwe coalitie kunnen we zo de actiepunten van het beleid oplijsten en jaarlijks evalueren”, aldus Tombeur.
Tienen Anders-lijsttrekker Nele Daenen pleit dan weer voor meer sensibilisering. De stadswachten en GAS-ambtenaren kunnen volgens haar de inwoners beter duidelijk maken wat kan en wat niet kan. Holslag vult aan dat Tienen meer moet inzetten op de afvalhandhavers van OVAM. Zij zijn volgens hem nog te weinig aanwezig in de stad, terwijl ze de regels wel mee kunnen handhaven.
2. Infrastructuur en grote projecten
Station van Tienen
Het verkommerde stationsgebouw van Tienen wordt in de eerste helft van volgend jaar gerenoveerd. Daarna gaat de vervoersmaatschappij op zoek naar een nieuwe invulling voor een deel van het gebouw, al is daar nog niets over beslist. Een eventuele nieuwe eigenaar zou dan moeten instaan voor de renovatie van de binnenkant.
Nele Daenen vindt dat het station een gedeelde verantwoordelijkheid is van de NMBS en de stad. Er is volgens haar te traag gereageerd en ingegrepen. Volgens haar komt dat door een tekort aan overlegmomenten tussen het bestuur en de spoorwegmaatschappij over de toestand van het station.
“Het stadsbestuur heeft tussen 2016 en vorig jaar maar vijf keer samengezeten met de NMBS. Op het moment dat er iets gebeurt, gaan ze pas samenzitten. Dan zijn we te laat, dat kan volgens mij niet.” Nele Daenen, Tienen Anders
Klopt niet, zegt Partyka. “Ik heb die zaak als burgemeester in beweging gekregen. Dat station is niet mijn bevoegdheid, maar ik heb een dwangsom geëist van de NMBS. Dat heeft gewerkt, er is nu een bouwvergunning”, aldus Partyka.
“Het was een schande, maar tegen het einde van het jaar starten de werken.” Katrien Partyka, cd&v/Tienen VRT
“Ik hoor al tien jaar op rij aankondigingen”, reageert Daenen. “Je laat de mensen weer iets geloven, terwijl er nog steeds niets gebeurd is. Ik hoop dat deze aankondiging wel de waarheid is”, aldus Nele Daenen.
“Wij kunnen er helemaal niet vanuit gaan dat dit station snel in orde wordt gemaakt”, zegt ook Jonathan Holslag. “Er komt een nieuwe procedure. Als de stad of de NMBS geen nieuwe investeerder vindt, dan begint die procedure weer opnieuw. Nu aan de Tienenaar zeggen dat het station in orde komt, klopt niet. De NMBS gaat het dak repareren, maar de volledige renovatie hangt af van de investeerder”, zegt Holslag.
“U kunt de Tienenaar echt nog niet beloven dat het station zomaar in orde komt.” Jonathan Holslag, Durf
Hoewel de NMBS op zoek is naar een investeerder, ziet Open Vld-lijsttrekker Bram Delvaux het niet zitten om dat met Tiens belastinggeld te doen. Ook voor Katrien Partyka is dat geen optie.
“De NMBS kan in heel België stationsgebouwen renoveren, maar in Tienen lukt dat niet. Waarom moeten wij Tiens belastinggeld investeren in een gebouw van de NMBS?” Bram Delvaux, Open Vld
Masterplan ‘Stadshart Tienen’
Het stadcentrum van Tienen ondergaat vanaf 2026 een totale metamorfose. De stad heeft daarvoor een masterplan klaar na een aantal uitgevoerde studies. De stadsgebouwen op de Grote Markt worden onder handen genomen. Alle stadsdiensten verhuizen naar één centrale plaats. En in de buurt van de Grote Markt komen er ook nieuwe gebouwen, straten en pleintjes bij. Het is een project van 14 miljoen euro dat eind 2028 jaar klaar moet zijn.
“Er zijn een aantal zaken waar we het over eens zijn”, zegt Tom Roovers. “Het stadhuis moet aan de Grote Markt blijven en het OCMW moet daarbij komen. Maar er zijn ook enkele zaken waar ik aan twijfel. Ik vind dat we te weinig input hebben gekregen bij het aangestelde studiebureau. Daardoor is er te weinig aan bod gekomen, waar we als stad nood aan hebben”, aldus Roovers.
“Dat masterplan zit mij heel erg dwars. Je gaat toch geen acht recente sociale woningen en een dure bibliotheek afbreken, om iets uit te bouwen wat niet wenselijk en onhaalbaar is?” Jonathan Holslag, Durf
“Er zit ook honderdduizenden euro’s belastinggeld in die studies, terwijl we zuinig moeten zijn met het Tiens belastinggeld”, vult Holslag aan.
“Onze stad verdient dat. Haar burgers verdienen kwaliteit, alleen het beste is goed genoeg.” Katrien Partyka, cd&v/Tienen VRT
“Er zijn heel veel projectontwikkelaars die in Tienen willen bouwen, maar wij willen goede kwaliteit”, vult Partyka aan. “We investeren daarom in goede plannen en dus studies. Zo kunnen we nadenken vooraleer we iets bouwen. Iedereen kan tijdens het opmaken van een plan zijn of haar mening geven, waar we dan iets uit leren. Dat is de bedoeling van een plan”, aldus Katrien Partyka.
Ook voor Open Vld-lijsttrekker Bram Delvaux waren die studies nodig. Volgens hem moet de stad een beroep doen op externe experten om een visie te ontwikkelen.
“Het komt erop aan om de studies in de volgende legislatuur waar te maken.” Bram Delvaux, Open Vld
N-VA-lijsttrekker Ine Tombeur vindt dat het bestuur een steek heeft laten vallen in de communicatie naar haar inwoners. Ook Bram Delvaux, Katrien Partyka en Tom Roovers vinden dat de communicatie een stuk beter kon. “Dat is een werkpunt”, zeggen ze in koor.
“Daar is het fout gelopen, dan zijn alle wilde verhalen ontstaan.” Ine Tombeur, N-VA
“Het masterplan ‘Stadshart Tienen’ is wel goedgekeurd op de gemeenteraad”, reageert Daenen.
“De huidige meerderheid heeft op voorhand aangekondigd om het masterplan goed te keuren, vooraleer er een debat was in de gemeenteraad of met de inwoners.” Nele Daenen, Tienen Anders
Klopt, zegt Elias Cool. “Er is geen inspraak. Een project van die omvang kan je enkel goedkeuren met de volledige democratische instemming van onze bevolking. Daar zijn geen aankondigingen of plannetjes voor nodig, maar een referendum”, zegt Cool. Hij vindt het plan niet slecht, maar gaat niet akkoord met de manier waarop het masterplan tot stand is gekomen.
“We zijn een lokale democratie, inspraak is een terechte vraag. Tegelijkertijd is dat ook een hele opgave”, reageert Katrien Partyka. “Ik denk niet dat er één beslissing wordt genomen zonder inspraak. Maar de vraag is, hoe krijgen we dat eenvoudig tot bij iedere burger? Dat is een verzoenen van heel veel belangen en meningen”, aldus Partyka.
3. Mobiliteit
Bereikbaarheidsplan
“Het basisbereikbaarheidsplan is een historisch gemiste kans”, staat in het partijprogramma van N-VA. “We staan stil, onze handelaars zijn ontevreden en de bezoekers van Tienen vinden de parkings niet”, legt Tombeur uit. “Dat plan ging dat aanpakken, maar de Tienenaar is niet gesensibiliseerd. Wij hebben daar op aangedrongen in de vergaderingen, maar dat is niet gebeurd”, aldus Tombeur.
“Er is een heel traject voorafgegaan aan dat plan, waarin honderden mensen hun mening hebben gegeven. Maar dat is een ingewikkeld samenspel”, reageert Partyka.
“Het bereikbaarheidsplan heeft een paar principes, daar zijn we het allemaal over eens. De stad moet goed bereikbaar zijn, er moeten duidelijkere parkeerroutes komen, de schoolomgevingen moeten veilig zijn en de verkeersregels moeten gehandhaafd worden.” Katrien Partyka, cd&v/Tienen VRT
Alle andere beslissingen zijn volgens Katrien Partyka voor verbetering vatbaar. Zij zegt dat het bestuur vooral meer nood heeft aan data, zodat het verkeer in kaart gebracht kan worden. Op basis daarvan wil zij dan nieuwe maatregelen nemen.
“Heel veel inwoners vinden dat het slecht is. Er zijn heel veel files zijn en de problemen zijn niet opgelost. Het zit helemaal niet goed in elkaar.” Nele Daenen, Tienen Anders
“Het basisbereikbaarheidsplan kost 160.000 euro, waarvan de helft bestemd was om voldoende inspraak te voorzien. De meerderheid wijt het aan slechte sensibilisering en communicatie. Maar als je 80.000 euro besteedt aan inspraakmomenten, dan snap ik niet dat de inwoners niet op de hoogte zijn. Inspraak is een groot probleem, maar ook de rijrichtingen zijn problematisch”, legt Daenen uit.
“Ik vind het plan niet samenhangend genoeg. Tienen heeft nood aan een goed mobiliteitsplan. Er zitten nuttige elementen in, maar we gaan soms voorbij aan de inzichten van mensen die in getroffen buurten wonen”, zegt Holslag.
Volgens Tom Roovers zijn de principes van het bereikbaarheidsplan wel heel goed. Al zijn de proefopstellingen voor hem wel te weinig geëvalueerd. Hij stelt wel duidelijk dat er voorlopig slechts twee straten van het bereikbaarheidsplan zijn uitgevoerd, en dat er nog veel moet uitgevoerd worden.
Elias Cool pleit dan weer opnieuw voor een referendum. Volgens hem is dat een goede maatstaf om de hoeveelheid inspraak die de burgers krijgen te meten. Als dat het geval is, zou het referendum volgens de lijsttrekker van Vlaams Belang meteen worden goedgekeurd. Ook Bram Delvaux vindt een referendum over het bereikbaarheidsplan een goed idee. “Dat plan heeft een grote impact voor alle inwoners”, aldus Delvaux.
“De Tienenaar heeft geen vertrouwen meer in het stadsbestuur. Uit de stadsmonitor blijkt dat 79% van de inwoners het bestuur niet met volle overtuiging vertrouwt.” Elias Cool, Vlaams Belang
“Dat mag niet verbazen”, vult Cool aan. “Jullie zijn bevoegd voor de communicatie. Je kan dan weg zeggen dat het niet gebeurt, maar dat is zes jaar verloren tijd”, aldus Cool.
4. Economie en handel
Vestigingspremie en investeringen
De corona- en energiecrisis hebben er stevig ingehakt bij de Tiense handelaren, legt Bram Delvaux uit. “We hebben een vestigingspremie op de rails gekregen”, zegt hij. Volgens Delvaux is er nog nooit zoveel tijd en energie geïnvesteerd in het ondersteunen van de handel.
Toch staat 12% van alle panden in Tienen op dit moment leeg, terwijl het gemiddelde in Vlaanderen 8% is. Volgens Delvaux is dat niet anders in Leuven en Diest, en zijn er toch al twee dossiers geopend dankzij de nieuwe vestigingspremie.
“Die vestigingspremie komt veel te laat, dat is een beslissing om er nog iets aan te doen. We moeten eerlijk zijn. In zes jaar is er, buiten de afbakening van het handelskerngebied, niets gebeurd.” Nele Daenen, Tienen Anders
“Tijdens de coronaperiode is er een ‘city regio manager’ aangesteld. Die heeft 200.000 euro gekost en niets gedaan”, besluit Daenen.
Dat klopt helemaal niet, zegt Katrien Partyka. “Vriend en vijand erkent dat er een nieuwe wind door Tienen waait. Zelfs de oppositie zegt dat het beter gaat dan vroeger”, aldus de lijsttrekker van cd&v/Tienen VRT. Volgens haar zijn de investeringen in het patrimonium en het historisch centrum de beste manier om kwalitatieve winkels aan te trekken.
“Ik wil nog wel zien wat die investeringen opbrengen”, reageert Holslag. “De Tiense economie verzwakt in vergelijking met andere steden. We zien dat de leegstand toeneemt en het aantal handelspanden afneemt”, aldus Holslag. Hij wil de ketens naar de stad proberen te trekken, want die ketens experimenteren volgens hem vaak met boetiekmodellen. Die zijn kleiner en kunnen het stadscentrum versterken. Ook de etalages en de netheid moeten volgens hem beter.
Maatregelen
Ook Ine Tombeur vindt die netheid erg belangrijk, net als voldoende parkeerplaatsen. Zo vinden mensen volgens haar opnieuw de weg naar Tienen. “Maar we hebben wel opnieuw beleving in de stad gebracht”, klinkt het bij haar. Volgens haar zijn er heel wat goede evenementen georganiseerd, die door de handelaren gesteund zijn. Wel moet er volgens haar een loket komen voor beginnende ondernemers. Nu bestaat dat niet, waardoor ondernemers moeilijk aan de nodige informatie en vergunningen geraken.
“Dat zijn goede maatregelen, maar dat zijn wel maar lapmiddelen”, zegt Cool.
“Tienen heeft de naam van een onveilige en vuile stad. Niemand wil daar een zaak opstarten of gaan winkelen.” Elias Cool, Vlaams Belang
“Als dat niet aangepast wordt, zullen we er nooit in slagen om onze stad te doen openbloeien”, stelt hij duidelijk.