Stembus 24: ZOUTLEEUW

Stembus 24: ZOUTLEEUW

Stembus 24: ZOUTLEEUW

Bekijk hier onze uitzending over de gemeenteraadsverkiezingen in Zoutleeuw met lijsttrekkers Boudewijn Herbots (cd&v), Anne Frérart (Samen Zoutleeuw), Etienne Wouters (B-Plus+) en Annemie Humblet (N-VA).

Al sinds 2000 levert CD&V de burgemeester in Zoutleeuw. De afgelopen 6 jaar doet het dat zelfs met een absolute meerderheid. CD&V haalt in 2018 bijna 50% van de stemmen. Open VLD, SPA en N-VA moeten genoegen nemen met een plekje in de oppositie. In de meerderheid delen Boudewijn Herbots en Guy Dumst de burgemeesterssjerp. Eerst draagt Herbots die drie jaar, daarna neemt Dumst het roer over. Een recept waar CD&V ook volgende legislatuur mee wil koken.

Kandidaten

"Als de kiezer ons zijn mandaat geeft, zullen we ook in de volgende legislatuur alle mandaten opdelen. Guy Dumst en ik zullen dan opnieuw burgemeester worden." Boudewijn Herbots, cd&v

De kiezer kan voor het eerst ook stemmen op Samen Zoutleeuw, de samensmelting van oppositiepartijen Vooruit en Open VLD. Al zijn er toch ook lang vraagtekens rond de nieuwe partij.

“Het was inderdaad een moeilijk proces om voldoende gemotiveerde kandidaten te vinden”, zegt lijsttrekker Anne Frérart. “We hebben geen voltallige lijst, maar ik vind toch dat we met een mooie lijst naar voren komen”, aldus Frérart.

En dan is er nog een nieuwe partij. B-Plus+. Een beweging die in 2019 is opgericht door onafhankelijk gemeenteraadslid Etienne Wouters.

“Ik heb B-Plus+ opgericht omdat ik een vernieuwing wil doorvoeren in onze stad. Als naam hebben we voor B-Plus+ gekozen, be positive. Maar ook de “b” van beter en de “plus” van extra”, zegt Wouters.

Geen extra partij in de meerderheid de afgelopen 6 jaar dus, Cd&v heeft het alleen voor het zeggen - geen gezonde situatie, vindt N-VA.

“Er is onvoldoende tegengewicht tegen de beslissingen die het bestuur neemt. Het zou goed zijn als er een clash van visies komt over bepaalde zaken. Dat zou Zoutleeuw ten goede komen.” Annemie Humblet, N-VA

Bij CD&V zeggen ze uiteraard nochtans geen 'neen' tegen een nieuwe absolute meerderheid. Zij zijn tevreden over de afgelopen zes jaar.

“Als ik terugkijk naar de afgelopen zes jaar, dan ben ik trots op Zoutleeuw”, zegt Herbots. Volgens hem is de stad dynamischer geworden, en neemt Zoutleeuw nu ook een rol op als plattelandsstad in de regio.

Overstromingen en erosieproblemen

Een tevreden burgemeester, al waren er natuurlijk wel wat uitdagingen. Denk maar aan de energiecrisis of corona. In Zoutleeuw kwam daar nog een extra element bij: het allesverwoestende water. Vooral in 2021 zorgen overstromingen voor veel problemen. Het stadsbestuur is sinds de overstroming dus in actie geschoten, maar is dat dan niet te laat?

“Wij waren voordien al bezig”, stelt kandidaat-burgemeester Herbots duidelijk. “Wij hebben voor 2021 nog overstromingen gehad, maar niet van die aard.”

Reportage over overstroming in Zoutleeuw (18/07/2021)

“Het klopt dat de snelheid van de overstroming in 2021 ons verrast heeft. De schotten aan de fietssnelweg stonden er nog niet, en dat heeft ons die overstroming gekost.” Boudewijn Herbots, cd&v

Ondertussen zijn die schotten geplaatst, verschillende gebieden zijn aangekocht als bufferbekken en met de Vlaamse milieumaatschappij is afgesproken om ook stroomopwaarts van de Kleine Gete overstromingsgebied te voorzien. Toch is de oppositie nog niet helemaal tevreden.

“Ik vind dat er te weinig gedaan is. Er zijn plannen en er zijn bufferbekkens aangekocht, maar de uitvoering laat nog altijd op zich wachten.” Etienne Wouters, B-Plus+

N-VA vindt dan weer dat het stadsbestuur te laks was en de wateroverlast had kunnen beperken.

“Men had op zijn minst het dagelijkse onderhoud van grachten moeten aanpakken”, zegt N-VA-lijsttrekker Annemie Humblet. “Maar daarnaast had men ook veel strenger moeten zijn wat betreft bouwen”, aldus Humblet. Zij zegt dat er teveel bouwvergunningen in overstromingsgevoelig gebied zijn toegekend. Volgens haar zijn de mensen die daar willen bouwen zich er onvoldoende van bewust dat ze niet enkel zichzelf in gevaar brengen, maar ook de buren.

Ook Anne Frérart, de lijsttrekker van Samen Zoutleeuw, vindt dat de oplossingen te traag zijn geëvolueerd.

“Zijn daar mogelijkheden geweest om dat sneller te doen? Ongetwijfeld wel, en ik hoop dat men de prioriteit van daarvan in de volgende legislatuur gaat inzien” Anne Frérart, Samen Zoutleeuw

Een ander aspect zijn de erosieproblemen. Ook die moeten verder aangepakt worden door het volgende bestuur.

“Vooral enkele gebieden in Halle-Booienhoven, Dormaal, Budingen en Terweiden zijn erosiegevoelig. Dat betekent dat als de grond vanboven losbarst, er modderstromen naar beneden komen”, legt Herbots uit. Hij zegt dat het stadsbestuur al begonnen is met het plaatsen van nieuwe grasstroken en hakseldammen, maar erkent dat dat nog meer zal moeten gebeuren.

Wat ook opgevolgd zal worden, zijn de trajectcontroles. De afgelopen jaren kwamen er aantal bij in Zoutleeuw. Vaak tot frustratie van inwoners. Na 10 boetes ging deze bakkersvrouw zelfs flitséclairs maken.

Reportage over flitséclairs in Zoutleeuw (29/05/2024)

Trajectcontroles

Geen enkele partij is per definitie tegen trajectcontroles, maar volgens de oppositie moeten ze wel opnieuw bekeken worden.

“Ik zou in elk geval geen trajectcontroles bijplaatsen. We moeten vooral bekijken of ze langs de juiste wegen geplaatst zijn, en of ze hun doel niet gemist hebben.” Anne Frérart, Samen Zoutleeuw

De trajectcontroles kwamen op de grote invalwegen, en moeten binnenkort ook de basis worden van een nieuw mobiliteitsplan.

“Wij hebben vaak het gevoel dat er in een bepaalde straat snel te snel gereden wordt, of dat er veel zwaar verkeer voorbijrijdt”, zegt Herbots. “Maar dat zijn gevoelens, en zonder data zijn dat gewoon meningen.” Volgens Herbots zijn de trajectcontroles ook belangrijk om die data te verzamelen. Volgens hem kan het stadsbestuur zo op de juiste plekken ingrijpen. “Dat gaat dan de basis vormen van ons mobiliteitsplan”, aldus Herbots. Hij voegt daar wel nog aan toe dat de stad er op moet toezien dat de nieuwe maatregelen er niet voor zorgen dat de mobiliteitsproblemen zich van de ene naar de andere straat verplaatsen.

Parkeren

De laatste jaren startte ook de heraanleg van de Grote Markt. Eén fase is voltooid, het is nu wachten op fase 2 en 3. Volgens de oppositie is er nu toch wel echt een gebrek aan parkeerplaatsen in het centrum.

“Ik ben ook voorstander van vergroening, maar wel met zoveel mogelijk parkeerplaatsen te behouden” Etienne Wouters, B-Plus+

“Ik dacht dat een markt een ontmoetingsplaats was, waar mensen hun boodschappen kunnen doen. Dat is nu niet meer mogelijk.”, vult Humblet aan. Volgens haar zijn er nu ook minder restaurants dan zes jaar geleden, en de restaurants die er nog zijn, zijn minder lang open.

“Het mooie van de aanleg van de markt is een beetje verknald doordat er niets te doen is” Annemie Humblet, N-VA

De meerderheid vindt net dat er meer leven is in het stadscentrum. Ook zijn er volgens cd&v genoeg parkeerplaatsen.

“Wij hebben op dit moment bijna 300 parkeerplaatsen in het centrum”, reageert Boudewijn Herbots. Volgens hem probeert de stad wel om de langparkeerders zoveel mogelijk naar de randparking te sturen. Hij geeft toe dat de stad het autogebruik een beetje wil afremmen, om zo meer ruimte te geven aan de fietsers. “Maar tegelijkertijd moet er voldoende plaats blijven voor de automobilisten, en die is er op dit ogenblik. Onder meer op de nieuwe parking die we aangelegd hebben op twee minuten wandelen van het centrum”, besluit Herbots.

Maar dus toch een beetje koning auto verdrijven, al is dat volgens Samen Zoutleeuw nog niet echt gelukt.

“Wij zien toch nog heel wat verkeer rondrijden op de Grote Markt, onder meer op de hoek”, zegt Frérart. Volgens haar moet er een plan opgesteld om de Grote Markt autoluw te maken, al moet het centrum wel bereikbaar blijven.

De verdere heraanleg van de Grote Markt staat de komende jaren op het programma. Onder welke burgemeester dat gebeurt, daarover mag de Leeuwenaar op 13 oktober beslissen.

Wij stelden 3 vragen aan elke lijsttrekker

Bekijk meer nieuws over:

Gerelateerd nieuws

  • Woonzorgcentrum De Vesten in Zoutleeuw niet langer onder verhoogd toezicht

    Woonzorgcentrum De Vesten in Zoutleeuw niet langer onder verhoogd toezicht

  • Simon Dehairs wint GP Van Looy: "Belangrijke koers voor de sponsors"

    Simon Dehairs wint GP Van Looy: "Belangrijke koers voor de sponsors"

  • Kruiwagencross op Bunge kermis zorgt voor spektakel én vuile kleren

    Kruiwagencross op Bunge kermis zorgt voor spektakel én vuile kleren

  • Ondanks eerdere berichtgeving: Samen Zoutleeuw komt dan toch op tijdens gemeenteraadsverkiezingen

    Ondanks eerdere berichtgeving: Samen Zoutleeuw komt dan toch op tijdens gemeenteraadsverkiezingen

  • Leeuwenaar Ameen Al-Dakhil kiest voor Stuttgart en Champions League-voetbal

    Leeuwenaar Ameen Al-Dakhil kiest voor Stuttgart en Champions League-voetbal