Vanaf nu kan je 'digitaal opstappen' op bus of tram via app van De Lijn, zonder MoBIB-kaart te scannen
Wie een abonnement heeft voor de bus of tram, kan vanaf nu digitaal opstappen. Je hoeft dan je MoBIB-kaart niet meer te scannen op de bus, maar je kan je rit al voor je opstapt registreren via de app van De Lijn. Dat is sneller, en je moet dus ook niet op zoek gaan naar je kaart.
"Je moet je MO-BIBkaart één enkele keer koppelen aan je account" Marco Demerling, Woordvoerder De Lijn
Wie nu een abonnement heeft voor de bus of tram, moet bij het opstappen telkens zijn MoBIB-kaart scannen. Maar dat kan vanaf nu ook makkelijker, via de app van De Lijn.
"Het gebeurt heel vaak dat je je MoBIB-kaart niet vindt, dat die ergens in je portemonnee steekt diep in je rugzak. En op dit moment kan je eigenlijk de app gebruiken. Je moet je MO-BIBkaart één enkele keer koppelen aan je account. Daarna kan je aan elke halte, voordat je bus of tram toekomt, even de app openen en je rit registreren", aldus Marco Demerling, woordvoerder van De Lijn.
In de app verschijnen automatisch de lijnen die bij jou in de buurt zijn. Daarna krijg je een QR-code die je tijdens een controle moet tonen. Dat zou het opstappen een stuk gemakkelijker moeten maken.
"Je kan onmiddellijk instappen en naar je zitplaats gaan" Marco Demerling, Woordvoerder De Lijn
"Het is natuurlijk sneller, je hoeft niet meer aan te schuiven om langs een validator te passeren", legt Demerling uit. "Je kan onmiddellijk instappen en naar je zitplaats gaan. Dus dat maakt het natuurlijk veel gemakkelijker. De wachttijden kunnen daar eventueel ook wat korter door worden, hoe meer mensen het gebruiken. En je hebt natuurlijk ook het voordeel dat je altijd je rit kan volgen in de app", zegt Demerling.
Wie zijn gsm liever niet gebruikt, kan trouwens nog altijd gewoon de MoBIB-kaart scannen.