Voka-KvK Vlaams-Brabant dient lijst van 25 overbodige wetten in bij Vlaamse regering: "Deze wetten en regels maken het Vlaamse ondernemers nodeloos moeilijk"

Voka-KvK Vlaams-Brabant dient lijst van 25 overbodige wetten in bij Vlaamse regering: "Deze wetten en regels maken het Vlaamse ondernemers nodeloos moeilijk"

Voka-KvK Vlaams-Brabant dient lijst van 25 overbodige wetten in bij Vlaamse regering: "Deze wetten en regels maken het Vlaamse ondernemers nodeloos moeilijk"

Er zijn te veel wetten en regels die het ondernemers in Vlaanderen nodeloos moeilijk maken. Dat zegt Voka Vlaams-Brabant. De werkgeversorganisatie dient daarom 25 specifieke wetten in bij de Vlaamse regering die volgens haar voor administratie overlast zorgen. Eén van de 25 wetten die Voka aankaart is het feit dat autobussen in ons land elke drie maanden gekeurd moeten worden, terwijl dat in de rest van Europa maar één keer per jaar is.

Te streng

Katty Van Welde van Autocars Van Aerschot is volop bezig aan haar planning: welke chauffeur rijdt met welke bus richting welke locatie bijvoorbeeld. Bovenop die planning kijken ze hier ook nog geregeld naar de webcam van de autokeuring. Elke 3 maanden moeten alle bussen van het bedrijf door die keuring. "Dat is verschillend met de rest van Europa, want daar moet men dat maar jaarlijks doen", legt Van Welde uit. "Dat is een beetje gek, want onze moderne bussen zijn uitgerust met de nieuwste veiligheidsmechanismen zoals een remvertrager en verschillende camera's."

"Wij zijn in België veel strenger dan in de rest van Europa." Katty Van Welde, Autocars Van Aerschot

Een totaal overbodige regel zegt werkgeverorganisatie Voka. Volgens de Kamer van Koophandel moet de Vlaamse regering naar de Europese wetgeving kijken en niet voor eigen, strengere regels zorgen.


"Wij willen aan de overheden een signaal geven dat er minder regels moeten komen." Kris Claes, Voka-KvK Vlaams-Brabant

"Zo blijven onze ondernemingen competitief en productief en kunnen ze vrij blijven ondernemen", geeft Claes nog mee.

Buitenlandse concurrentie

Veiligheid staat uiteraard altijd voorop klinkt het bij Van Aerschot. Maar door de extra strenge regels moet het bedrijf meer dan buitenlandse concurrenten met randzaken bezig zijn. "Dat is niet makkelijk en zorgt voor enkele organisatorische en financiële problemen", zegt Katty Van Welde. "Dat is erg belastend voor de Belgische autocars en autobusbedrijven."

"De strenge regels brengen ons op een achterstand tegenover onze buitenlandse concurrenten die ook in België actief zijn." Katty Van Welde, Autocars Van Aerschot

Voka dient daarom een lijst in bij de Vlaamse regering met 25 van die naar eigen zeggen overbodige regels. De organisatie gaat ook controleren of de regering daar effectief mee aan de slag gaat.

Bekijk meer nieuws over:

Gerelateerd nieuws

  • Scherpenheuvel-Zichem laat werken uitvoeren aan kerkhofmuur: "Willen risico op instorting vermijden"

    Scherpenheuvel-Zichem laat werken uitvoeren aan kerkhofmuur: "Willen risico op instorting vermijden"

  • Scherpenheuvel-Zichem vernieuwt feestzaal Concordia in Testelt

    Scherpenheuvel-Zichem vernieuwt feestzaal Concordia in Testelt

  • Wasbeer gespot in Demerbroeken in Testelt, stad roept op om bij nieuwe meldingen natuurhulpcentrum te verwittigen

    Wasbeer gespot in Demerbroeken in Testelt, stad roept op om bij nieuwe meldingen natuurhulpcentrum te verwittigen

  • Politie Demerdal vraagt hulp van buurtbewoners Den Egger in Scherpenheuvel om overlast aan te pakken

    Politie Demerdal vraagt hulp van buurtbewoners Den Egger in Scherpenheuvel om overlast aan te pakken

  • 6 bestuurders verliezen rijbewijs voor 15 dagen tijdens actie tegen spoorlopen van politiezone Demerdal

    6 bestuurders verliezen rijbewijs voor 15 dagen tijdens actie tegen spoorlopen van politiezone Demerdal