Wandelen en erna een ijsje eten op basis van melk recht van de koe? Ontdek hier waar het kan in onze regio
Een lange wandeling maken en een lekker ijsje eten, de meeste mensen doen het wel eens in de zomer en de provincie Vlaams-Brabant speelt er ook op in. Ze heeft 20 adressen gebundeld waar lokale prudcenten streekijs maken, op basis van melk die recht van de koe komt. Tour de Crème heet het initiatief, de bedoeling is om lokale streekproducten in de kijker te zetten. Eén van de deelnemende bedrijven is Hof ter Vaeren in Huldenberg.
"Van de melk maken we boter en yoghurt, roomijs, platte kaas en rijstpap. En dat wordt dan verkocht bij ons in de hoevewinkel" Karin Devyver, Hof ter Vaeren
De koeien van Hof Ter Vaeren in Huldenberg grazen er lustig op los. Elk jaar produceren ze een stevige hoeveelheid melk. Die melk kan tot 160.000 bollen ijs per jaar opleveren en dat per koe.
"Wij hebben op het bedrijf 75 melkkoeien die worden alle dagen twee keer per dag gemolken 's ochtend en 's avonds. Van deze melk maken we dan boter en yoghurt, roomijs, platte kaas en rijstpap. En dat wordt dan verkocht bij ons in de hoevewinkel", zegt Karin Devyver van Hof ter Vaeren. "Dit is de ijscompositie. Dit is gepasteuriseerde hoevemelk waardat we room, suiker en eieren aan toegevoegd hebben, en de vanille. En dat gaan we nu in de ijsturbine gieten en zo maken we ijs", zegt Devyver.
Zelf ijs maken, eens je weet hoe het moet is het niet al te moeilijk en bovendien vindt de provincie het een goed idee. Ze heeft daarom 20 adressen gebundeld waar je streekijs met melk recht van de koe of het schap kan krijgen. Er is ook een plaatselijke fiets- of wandeltocht aan gekoppeld. Het initiatief heet Tour de Crème, en het blijkt te werken.
"Het zet de korte-keten in de kijker en dat is nodig zodat we de lokale voedselproductie naar buiten kunnen brengen" Karin Devyver, Hof ter Vaeren
"Het zet de korte-keten in de kijker en dat is nodig zodat we de lokale voedselproductie naar buiten kunnen brengen en het is plezant om rechtstreeks met de consument in contact te komen", aldus Devyver. "Ze maken er ook goed reclame voor en er zijn heel wat klanten die door Tour de Crème hier een wandeling in de buurt maken en hier terechtkomen, dus een goed initatief".
De mensen smikkelen alvast, en zij niet alleen.
"Nee we hebben ook klanten die iedere keer voor hun hond een ijsje meenemen en die vertellen als ze durven doorrijden omdat we gesloten zijn, dan blijft de hond janken omdat hij niet content is dat hij zijn ijsje niet gehad heeft", besluit Devyver