In Landen komen eerste trajectcontroles op drie trajecten waar de meeste ongevallen gebeuren

In Landen komen eerste trajectcontroles op drie trajecten waar de meeste ongevallen gebeuren

In Landen komen eerste trajectcontroles op drie trajecten waar de meeste ongevallen gebeuren

Ook Landen lanceert de eerste trajectcontroles in de stad. Die komen in deelgemeenten Rumsdorp, Walsbets en Walshoutem, telkens op gewestwegen waar vaak veel te snel wordt gereden. Met de trajectcontroles wil Landen daar iets aan doen. Vanaf het najaar werken ze.

"Op die plaatsen gebeuren de meeste verkeersongevallen" Gino Debroux (Vooruit Landen), Burgemeester

Aan de kerk in Rumsdorp komt één van de nieuwe trajectcontroles van Landen. De gemeente plaatst er drie: in de Rumsdorpstraat in deelgemeente Rumsdorp vanaf de bebouwde kom tot voor de Huysecomlaan; op de Hannuitsesteenweg in Walsbets vanaf de bebouwde kom tot voor de Wezerenstraat; en op de Steenweg op Sint-Truiden over heel de bebouwde kom van Walshoutem. Op die laatste steenweg is 3 jaar geleden nog een jongeman overleden, nadat hij met een snelheid van minstens 160km uur tegen een boom reed. De drie plaatsen zijn uiteraard niet willekeurig gekozen.

"We gaan op drie verschillende trajecten eigenlijk een trajectcontrole instellen in Landen. Dat zijn ook drie gewestwegen, dus grotere wegen, waar we vaststellen dat er heel vaak veel te snel gereden wordt.", ", zegt burgemeester Gino Debroux (Vooruit Landen). "En het zijn ook die plaatsen waar de meeste verkeersongevallen gebeuren. Het is vandaar dat we een trajectcontrole willen instellen om het verkeer trager te laten rijden en te vermijden dat er verkeersongevallen gebeuren.", aldus Debroux.

"Per trajectcontrole moet je toch rekenen op een 150 000 euro investeringskost" Gino Debroux (Vooruit Landen), Burgemeester

Landen werkt voor de trajectcontroles samen met een intercommunale, Cipal Schaubroeck heet die, en niet met een privéfirma. Alle inkomsten zijn voor de stad, al is verkeersveiligheid belangrijker dan de opbrengsten want de drie trajectcontroles hebben een prijskaartje.

"Per trajectcontrole moet je toch rekenen op een 150 000 euro investeringskost in het plaatsen van de camera's. En er blijft natuurlijk ook een recurrente kost in de back office personeel dat ter beschikking wordt gesteld of tewerk gesteld wordt voor de verwerking van de gegevens. Dus in totaliteit toch een aanzienlijk bedrag van investeringen in verkeersveiligheid.", besluit Debroux.

Volgende week worden de palen voor de trajectcontroles geplaatst en in het najaar zullen ze in werking treden.

Gerelateerd nieuws

  • Beurtelings verkeer in Stationsstraat in Landen door breuk in waterleiding

    Beurtelings verkeer in Stationsstraat in Landen door breuk in waterleiding

  • Tiental Romeinse munten, prehistorische bijl van meer dan 5.000 jaar oud en gouden hangertje gevonden in Walshoutem tijdens actie van Hobby Archeologieclub

    Tiental Romeinse munten, prehistorische bijl van meer dan 5.000 jaar oud en gouden hangertje gevonden in Walshoutem tijdens actie van Hobby Archeologieclub

  • Urban Run & Walk in het teken van halloween vindt morgenavond plaats in Landen

    Urban Run & Walk in het teken van halloween vindt morgenavond plaats in Landen

  • Vanaf dit weekend week lang geen treinen tussen Leuven en Landen: NMBS voorziet vervangbussen

    Vanaf dit weekend week lang geen treinen tussen Leuven en Landen: NMBS voorziet vervangbussen

  • Landen krijgt met Didier Reynaerts nieuwe burgemeester: "Mobiliteitsplan herbekijken en investeren in nieuwe sporthal"

    Landen krijgt met Didier Reynaerts nieuwe burgemeester: "Mobiliteitsplan herbekijken en investeren in nieuwe sporthal"