Leuvense school neemt Arabische taal op in richting moderne talen: "We willen onze leerlingen intellectueel uitdagen"
In het Heiligdrievuligheidscollege op de Oude Markt in Leuven zal vanaf dit schooljaar ook Arabisch opgenomen worden in het lessenpakket voor de leerlingen van het 6de middelbaar Moderne Talen. De school kiest daarmee naar eigen zeggen voor een maatschappelijk relevante taal en wil zo ook de blik verruimen van de leerlingen. Het is volgens de directeur dan ook niet de bedoeling dat de leerlingen de taal vlot kunnen spreken op het einde van het schooljaar.
"Wij willen onze leerlingen niet pamperen, maar intellectueel uitdagen met een taal die niet tot de Indo-Europese groep behoort. We willen hen tonen dat een taal volledig anders gestructureerd kan zijn, met een ander geschrift en tekens. Het is ook niet de bedoeling dat ze vloeiend Arabisch leren spreken. Het opzet is eerder taalfilosofisch en cultureel. Een openbreken van hun horizon." directeur Frank Baeyens
Baeyens wijst ook op de maatschappelijke relevantie. "Een groep leerlingen heeft het Arabisch als moedertaal. Het zou een enorme meerwaarde zijn als we een leerkracht met Arabische roots in huis halen, die als rolmodel kan dienen voor die leerlingen. Leerlingen kunnen zich zo spiegelen aan iemand met een zekere maatschappelijke positie, die verder gestudeerd heeft en daar tevreden over is. Er zijn vandaag te weinig leerkrachten met een migratieachtergrond."
De koepels hebben geen weet van andere scholen die Arabisch opnemen in het lessenpakket. Binnen het katholiek onderwijs gaven enkele scholen in het verleden al les Koreaans of Zweeds.